viernes, 6 de abril de 2007

Buenos Aires, baby!!!


Det ble omsider tid for aa forlate Santiago og Chile. Det var hvertfall Kim og jeg enige om. Satte oss paa bussen til Mendoza, Argentinas stoerste vindistrikt. Hver og en av dere kan nok vedde en pen sum paa at dere en eller flere ganger i loepet av livet har drukket vin herfra. Men ferden over grensa skulle bli en litt ubehagelig overraskelse. Vi snakker jordras! Og vi som hadde roemt fra Bolivia for aa unngaa nettopp dette. Ironisk nok ble det vaar skjebne...

(Sitte fast mellom jord og kaos...)

Etter mangfoldige timers forgjeves venting endte vi tilslutt opp med aa sove paa et skisenter, for blodpris. Akk, men dog, bedre enn aa tilbringe natta ute i bussen i 3 blaa grader. Huttetu!!

Den strabasioese ferden gjorde jo at vi ikke fikk mer enn noen timer og et par kopper kaffe i Mendoza, foer bussen vaar gikk videre. Men denne gangen var maalet verdt aa vente paa. Vi skulle til Buenos Aires. Det siste storslagne maalet paa min reise. Saa, etter 12 n ye timer i buss og en middag bestaaende av "Pizza Extra Dry", som Kim saa terffende kalte den, var vi vel framme i verdens herligste by!!
Tenk, selv med verdens hoeyeste forventinger, har jeg ikke blitt annet enn overveldet. Dette er og blir, rett og slett, verdens mest fantastiske by!

Den foerste ettermiddagen hooka jeg opp med Andrès venninne Mari, som bor her. Lempa litt av skrotet mitt over i leiligheten hennes, saa ble det litt lettere aa finne seg til rette paa den ene kvadratmeteren jeg ble tildelt paa hostellet. Av henne skviset jeg dessuten ut noen gode tips og raad. Hyggelig!

De neste dagene gikk stort sett med til shopping, biff-spising (Biff er stoooort i Argentina, og jeg kan love dere at de kan sin kunst! Nam!!), og roevinskos. For hver time som gikk forelsket jeg meg stadig mer i denne byen, en prosess som fortsatt paagaar. Buenos Aires ble jo ogsaa aasted for mange hyggelige gjenforeninger. Hele gjengen, med unntak av Kris, Connie og Peter, er naa i dette oeyeblikk samlet paa ny. Det var vanvittig hyggelig aa se alle igjen. Her traff jeg jo ogsaa de norske tuppene fra sand-uka i Huacachina; Tone og Anniken. Saa hva annet kan man si, enn at jeg for oeyeblikket er lykkelig?



(Jentene paa middag paa det som maa vaere en av byens mest populaere resturanter. Det henger kanskje sammen med den vanvittige maten og den latterlig billige vinen? Vi falt hvertfall pladask...)

Dessuten er Buenos Aires akkurat det jeg hadde haapet den skulle bli; Den perfekte avslutnig paa en vanvittig, herlig reise paa 9 mnd! Koser meg gloegg ihjel, mens jeg forbereder meg paa den lange flyturen hjem. Maa forresten kjoepe meg en liten koffert, for saa mye har jeg jaggu shoppa. Skal si det er billig. Se for dere Paris eller London paa 50% salg. Smooth!

(Tuppene og kongressen.)

Saa kom den store turistdagen! Maya og jeg bestemte oss like greit for aa ta alt som maa sees paa en og samme dag. Det ble mange tilbakelagte kilometer...Vi besoekte Casa Rosada, presidentboligen. Her var det altsaa Evita og hennes elskverdige ektemann hadde sitt husly. Vi fortsatte Evita-feberen og dro og besoekte graven hvor hun naa ligger sjermet for vind og kulde.


(Titte paa Casa Rosada. Dere kan jo gjette hvilken sang vi fikk paa hjernen...)




Foruten Evita og rosa hus, har Buenos Aires en vanvittig kongress og vakre parker i fleng! Dette tok vi altsaa i naermere oeyesyn. Flotte greier!




(Har blitt litt av en kloepper paa roedvin de siste ukene, ja...)



(Hyggelig vinkveld paa fortauet. Fv: Tony, Erica, Anthony.)



(Tony og Erica)


Det har blitt mange fuktige kvelder paa byen. Buenos Aires har jo et av verdens heftigste natteliv, phu! Saa begynner aa bli mektig sliten naa. Idag har vaert den chilleste dagen ever. Jeg er fortsatt stappmett etter vaar lille toese-piknik i parken. (Amanda, Katie, Maya og jeg)

(Smooth!)

De neste dagene skal jeg bare chille, nyte paaska og denne fantastiske byen! Og saa sees vi veldig snart igjen, alle sammen!
Plukk noen hvitveis imens, jeg hoerer de har kommet opp av marken :)
So long!!

No hay comentarios: